Historien om en fuldblodsracer

 

 

Videoer med Rally GT3 - Cup GT3

Video tekst   link
Onboard 996 GT3 - Rallye Franche Comté 2012 Es1   link
Concepción/Rosario - Porsche 911 Rally On-board   link
Lamborghini Gallardo GT3 Rally   link
Porsche GT3 Rallye Review 2009 - Pure Sound   link
Porsche 911 GT3 Rally Special - Pure Sound Vol.1   link
     
Porsche 911 GT3 Rally Special - Pure Sound Vol.2   link
Porsche 911 GT3 Rally Special - Pure Sound Vol.3 [HD]   link
Porsche 911 GT3 Cup: Precision tool for the race track   link
Concepción/Rosario - Porsche 911 Rally On-board   link
Porsche 911 GT3 Rally   link
     
Porsche GT3 Rally   link
Porsche 911-997 GT3 SANTIAGO CONCEPCION RALLY GRANADILLA 2009   link
Porsche GT3 Rally jump   link
Marc Duez Porsche GT3 Rally Meslin l'Eveque Cuistax   link
Vogelsberg Rally Porsche 911 GT3   link
     
Porsche 911 GT3 Rally - onboard   link
East Belgian rally 2013 - Onboard Claerhout op KP2 Butgenbach   link
East Belgian rally 2013 - Onboard Claerhout KP3 Amel (crash)   link
     
Cup GT3    
2010 Porsche 997 911 GT3 RS 3,8 Facelift   link
2010 Porsche 911 GT3 RS facelift - Extreme Truth   link
Porsche 911 GT3 Cup: Precision tool for the race track   link
Porsche 911 GT3 Cup: Character refinement   link
     

 

Fuldblods-Porsche

Ny 911 GT3 RS er en ægte baneracer til gadebrug

Af Jeppe Lykke Hansen
Porsche fortsætter model-offensiven med den nye Porsche 911 GT3 RS, der kommer på markedet til oktober.

Som traditionen byder er den nye Porsche 911 GT3 RS suveræn på banen og tilladt i trafikken.

Det bliver en ekstrem sportslig model skabt som en ægte baneracer samtidig med, at den bliver fuldt brugbar og lovlig til almindelig gadekørsel.

Historien forpligter
Porsche 911 GT3 RS er designet så den lever op til det nye GT-reglement. Betegnelsen "RS" får pulsen til at stige hos Porsche-kendere og motorsportsentusiaster. Modeller som RS 2,7 fra '72 og 911 SC RS fra '84 har været med til at skrive motorsportshistorie.

RS kan ligesom sine forgængere kun fås med indbygget sikkerhedsbur. Alle biler er hvide med inskription i rød eller blå, som traditionen foreskriver det. Gadeversionen af Porsches nye topsportsmodel har tekniske egenskaber, der senere vil dukke op i racerversionen: Hjulophæng med separate bærearme ved både for- og baghjul, en særlig let bagrude i akryl og kulfiberarmeret frontklap og bagspoiler.

Letløbende motor
Den 3,6-liters motor er ekstremt letløbende og udvikler 381 hestekræfter ved 7.300 omdrejninger i minuttet. Det maksimale omdrejningstal er nået, når nålen peger på 8.200.

Et ekstra luftindtag på bagspoileren skaber øget lufttilførsel til motoren ved høje hastigheder, så "RS" hurtigere når sin maksimale ydelse.

0 til 100 på 4,4 sekunder

0 til 100 kilometer i timen klarer 911 GT3 RS på overbevisende 4,4 sekunder, og tophastigheden er 306 kilometer i timen.

Prisen havner på 780.000 kroner, hvis du kan nøjes med at bruge den på banen. Et sæt danske nummerplader til RS'en koster næsten to millioner kroner; hvis du skal på gaden med bilen løber prisen op i 2.660.320 kroner.


2000 911 GT3 360HK og konstrueret til egen racerserie.
2001 911 GT2 Bygget til NGT serien og private Le Mans kører - 462HK
2002 911 GT3 R 3,6ltr. og 420HK
2002 911 GT3 RS Kraftigere racerversion.
2003 911 GT3 Ny GT3 med 381HK 0-100 på 4,5sek.
2003 911 GT3 RS Ny GT3 RS
       
Link     Porsche GT3 på wikipedia