Sådan er vi omtalt:
2016 - 2015 - 2014 - 2013 - 2012 - 2011 - 2010 - 2009 - 2008 - 2007 - 2006 - 2005

5. januar 2017

Et tilbageblik på de sidste 30 år i Dansk Motorsport for Escobar racing og Lars Kragh.

Det hele started i 1986 med en Sunbeam 1300 Avenger, og en “sten” var lagt for Lars Kragh´s start i den Danske motorsports “Verden”.

Tiden er gået, teamet og Lars Kragh har vundet mange løb og mesterskaber igennem tiden, det er bl.a. blevet til:
6 gange vinder af Yokohama mesterskabet i 2013, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004 samt 2 gang Dansk Rally mester i 1989 og 2006.

Flere biler kom og de forsvandt igen:

Sunbeam Avenger    
Ford Escort Mk1    
Renault 5 Alpine    
Fiat Uno Turbo ie    
Citroen Visa Chrono   (Fabriksbil)
Citroen AX Sport Gr.N  
Citroen AX Sport Gr A (Delvis Fabriksbil)
Citroen AX Sport Gr H  
Peugeot 106 Kit Car   (Fabriksbil)
Opel Kadett Gsi   (Delvis Fabriksbil)
Opel Corsa RML S1600   (Fabriksbil)
Porsche GT3 Rally   (Fabriksbil)
Toyota Corolla 1600 GT Twin Cam AE86

Og nu er turen kommet til Escobar´s flotte Toyota Corolla 1600 GT Twin Cam AE86, bilen er solgt og skal til Irland, for at deltage i det Irske mesterskab for Historiske rallybiler.

Lars Kragh vil nu gå i ”tænkeboksen” og finde det næste ”træk” for Escobar racing.


25. marts 2016

For 10 år siden

Den 25.03.2006 var det lige præcis 10 år siden at Lars Kragh og holdet bag Escobar racing lagde sig i front af det Danske mesterskab i Rally 2006.

Den første afd. i det Danske rallymesterskab, blev afholdt i Tyskland Lørdag den 25 marts 2006.

Lars Kragh: Sådan som jeg husker det, var der en del nervøsitet i teamet, holder materialet, kommer der fart nok i bilen, er dækkene rigtige i forhold til vejret.

Men alt dette blev dog gjort til skamme, efter 9 hastighedsprøver på tilsammen 117 km og i alt 241 km senere, kunne Escobar racing stille sig øverst på skamlen i Tyskland.

Der blev kæmpet vilde dueller på hastighedsprøverne sekunderne gik frem og tilbage og antallet at konkurrenterne faldt fra af forskellige årsager.

I gruppe H (ældre tunet biler) kom Escobar-racing, Lars Kragh og Jess Larsen først over målstregen i deres klasse, det rakte samtidig til en flot placering som nr. 10 generelt, af et felt på over 100 biler til start i det Tyske.

 

Lars Kragh og Jess Larsen var rigtig hurtige og godt kørende i 2006, med Deres Opel Kadett GSI, foran flere meget hurtige biler såsom: Ford Sierra Cosworth, BMW M3, Mercedes 190 16v Cosworth, og selvfølgelig mange klassiker i form af Ford Escort, Opel Manta, Opel Ascona, mm.

I 2006 kunne Escobar racing blot otte måneder senere kalde sig Danske mestre i Rally 2006, ved den sidste Danske afd. i rally på Møn den 11.11.2006.

En super skøn dag på Møn for alle i Escobar racing.


27. november 2015

Ny racing serie syd for grænsen.

Der starter en ny klasse/serie R3 Trophy 2016 for Toyota GT 86 biler i Tyskland, det lyder spændende.

Mere information kan læses i denne pdf

http://www.hjs-motorsport.de/hjs-trophy.html

Porsche Club Danmarks - Juli nyhedsmail 2015

Escobar racing har solgt deres Porsche GT3 i rallytrim

Det er med stor sorg at jeg må meddele, at Escobar racing har solgt deres Porsche GT3 i Rally trim.

Escobar racing´s super hurtige Porsche GT3 rally bil har vist sig at være den mest omtalte rally bil, Escobar racing har haft i gennem deres snart 30 årige deltagelse i den Dansk rally liga.

Escobar racing vandt deres sidste mesterskab i 2013 med den hurtige Porsche GT3 rally i den store klasse.

Bilen har nu fået et nyt hjem, og vi vil savne den rigtigt meget, men vi har fået lov til at komme og besøge den.

Vi vil nu se hvad tiden vil visse os af muligheder, Escobar racing lukke ikke ned, men vil i fremtiden sandsynligvis leje bil fra løb til løb i udlandet.

Et af de top teams som deltager i ERC (FIA European Rally Championship) er vi i kontakt med, de deltager med en Ford Fiesta R5 med Alexey LUKYANUK bag rattet, og de to andre biler som teamet råde over er en Mitsubishi Lancer Evo 10 R4

samt en BMW M3, og det er denne bil vi forhandler om, til udvalgte løb i Baltikum og evt. Polen.

Lidt oplysninger omkring den solgte Porsche GT3:
Porsche 996 GT3 Rally.
Porsche GT3 3,6l 361 HP, 1356 kg, 0-100 km/t 3,6 sek., Tophastighed 228 km/t, BOSCH Motorstyring, M&M Rally udstødning, fælge bag 11x18, og fælge foran 8,5 x18.


6. juli 2015

Det er med stor sorg at jeg må meddele...

Det er med stor sorg at jeg må meddele, at Escobar racing har solgt deres Porsche GT3 i Rally trim.

Escobar racing´s super hurtige Porsche GT3 rally bil har vist sig at være den mest omtalte rally bil, Escobar racing har haft i gennem deres snart 30 årige deltagelse i den Dansk rally liga.

Escobar racing vandt deres sidste mesterskab i 2013 med den hurtige Porsche GT3 rally i den store klasse.

Bilen har nu fået et nyt hjem, og vi vil savne den rigtigt meget, men vi har fået lov til at komme og besøge den.

Vi vil nu se hvad tiden vil visse os af muligheder, Escobar racing lukke ikke ned, men vil i fremtiden sandsynligvis leje bil fra løb til løb i udlandet.

Et af de top teams som deltager i ERC (FIA European Rally Championship) er vi i kontakt med, de deltager med en Ford Fiesta R5 med Alexey LUKYANUK bag rattet, og de to andre biler

som teamet råde over er en Mitsubishi Lancer Evo 10 R4 samt en BMW M3, og det er denne bil vi forhandler om, til udvalgte løb i Baltikum og evt. Polen.

Lidt oplysninger omkring den solgte Porsche GT3:
Porsche 996 GT3 Rally.
Porsche GT3 3,6l 361 HP, 1356 kg, 0-100 km/t 3,6 sek., Tophastighed 228 km/t, BOSCH Motorstyring, M&M Rally udstødning, fælge bag 11x18, og fælge foran 8,5 x18.


Porsche Club Danmark - november 2014

Nyhedsbrev

Escobar Racing - en fornøjelse at give

Den 25-26 oktober ved Røde Kors Racing Festival I Roskilde reklamerede vores medlem Lars Kragh for Porsche Club Danmark med flotte PCD reklamer på front og døre, af hans smukke Porsche 996 GT3.

Lars kørte 85 ture i weekenden og skiftede gear 4250 gange, - ialt blev indsamlet 1,7 mill. kr til Røde Kors.

Hos FIA i Paris har Lars Kragh søgt om homologering af hans Porsche, så han i 2015 sæsonen forhåbentlig kan deltage i en af Rally VM afdelingerne, højst tænkeligt det tyske VM løb.

Porsche Club Danmark ønsker alt mulig held og lykke fremover til Lars Kragh og hans rally team : Escobar-racing.

Samtidig siger vi tak til vores medlem : Kurt Andersen for at have designet de flotte PCD mærkater.

Se nyhedsbrevet i en bedre størrelse her


sn.dk - 27. oktober 2014

Racingfestival var højoktan underholdning.

Et gennemsnitligt efterårsregnvejr passerede lørdag formiddag over »Biler og Racing på Roskilde By-ring« på Østre Ringvej, og hvad der skulle have været en stjerneparade inden for motorsporten var midlertidigt blevet sat på pause, mens de regnvåde vejes tilstand forsigtigt blev prøvekørt. Kort tid efter var banen dog tør nok til, at der igen kom flow på de mange superbiler og deres erfarne kørere.

En af dem, der havde haft den helt store pengepung fremme for at skabe en oplevelse for sønnen Marius på 9 år og dennes ven Mads på 11 år og samtidig støtte Røde Kors, var Lars Henriksen fra Solrød, der havde taget turen til Østre Ringvej og spenderet ikke mindre end 10.000 kroner på køreture til drengene med blandt andre drengenes idol Kevin Magnussen, før der skulle brændes gummi af i en kridhvid Porsche GT3.

- Man udlever jo lidt en drengedrøm med det her. Sådan en Porsche, det er jo en rigtig racerbil: Den ligner en racerbil, lyder som en racerbil, og så kører den også som en racerbil, sagde Lars Henriksen, mens sønnen Marius drønede af sted i den hurtige Porsche.

Se artiklen i en bedre størrelse her


Lørdagsavisen - uge 44, 2014

Avis artikel

Escobar Racing gav publikum en oplevelse

... Lørdag morgen lidt over 10 var de første, som havde købt en tur, ude at køre på Øster Ringvej i Roskilde som var afspærret til denne lejlighed.

Det er altid en fornøjelse at give publikum en oplevelse til dem, som meget gerne vil ud og køre i vores hvide Porsche GT3, siger Lars Kragh.

Nogle af dem fortalte, at de havde ventet i lang tid til denne tur - en havde for eksempel ventet i 6 år, efter vi deltog på Carlsberg området i 2010 skulle denne Porsche GT3 i rally trim bare prøves, og anden havde i 2012 været lige ved før lukketid og alligevel ikke nået at prøve en tur, men nu skulle det altså bare lykkes, fortæller han ....

... Jess Larsen: "Nu stod jeg kun i dag og hjalp folk ind og ud af bilen, men hvor havde vores publikum fået en god oplevelse med videre i livet. Smilet kom fra det ene øre til det andet, når de var kommet ud og fået hjelmen af igen, dejligt." ...

Se artiklen i en bedre størrelse her


sn.dk - 27. oktober 2014

50.000 gæstede racingfestival.

Arrangør Thorkild Thyrring kunne nærmest ikke få armene ned, da der skulle gøres status ovenpå weekendens »Biler og Racing på Roskilde By-ring.

Hele 50.000 gæster slog ifølge Thyrring vejen forbi for at opleve de prominente navne og de hurtige supersportsvogne på køreanlægget ved Østre Ringvej, og da røgen endelig havde lagt sig, kunne man fra arrangørens side overdrage en check til Røde Kors på 1.756.000 kroner, som udgjorde weekendens samlede overskud.

Fremtiden er endnu ikke fastlagt, men én ting er sikker: Thorkild Thyrring kommer ikke til at ligge på den lade side.

- Jeg kan sige det sådan, at jeg har en kornsilo fuld af idéer, og jeg kan garantere, at jeg nok skal sørge for at have gang i en hel masse. Det ligger ikke til mig bare at dovne den, sagde Thyrring.

Se artiklen i en bedre størrelse her


27. oktober 2014

Det er en fornøjelse, at give publikum en god oplevelse.

Den 25 og 26. oktober var Escobar Racing sammen med andre prominente racerkøre samlet til Racing festival 2014, med det ene formål at kunne overrække så mange penge som muligt til Dansk Røde Kors.

Lørdag morgen klokken lidt over 10, var de første som havde købt en tur i en racerbil, ude at køre på Øster Ringvej i Roskilde som var afspærret til denne lejlighed.

”Det er altid en fornøjelse at give publikum en oplevelse, til de som meget gerne vil ud og køre i vores hvide Porsche GT3", udtaler Lars Kragh og han forsætter ”nogle af dem fortalte, at de havde ventet i lang tid til denne tur, en havde f.eks. ventet i 6 år, efter vi deltog på Carlsberg område 2010 skulle denne Porsche GT3 i rally trim bare prøves, og en anden havde i 2012 været lige ved før lukke tid, og alligevel ikke nåede at prøve en tur, men nu skulle det altså bare lykkes."

Når man normalt ikke kører i sådan en racer og så får muligheden for at opleve farten, tager imod den, så stod de fleste med det helt store smil på når de var kommet ud af enden en McLearn, Lamborghini, Ferrari, Porsche, Mercedes, Toyota, Renault, Peugeot, Honda eller Suzuki.


Jess Larsen: ”Nu stod jeg kun i dag og hjalp folk ind og ud af bilen, men hvor havde vores publikum fået en god oplevelse med videre i livet. Smilet kom fra det ene øre til det andet, når de var kommet ud og havde fået hjelmen af igen, dejligt.” Jess oplyser endvidere at Lars Kragh var god brugt søndag aften, efter godt 85 ture med publikum, samt 4250 gear skift i løbet af de to dage.

Da bommen blev lukket søndag kl 18.00, og vi havde deltaget i dette event i ca. 18 timer, stod vi tilbage med en god følelse af et super arrangement, som vi meget gerne stiller op til endnu en gang.

Det er dejligt at kunne glæde alle fans, samt at hygge sammen med kollegaer fra andre Motorsport grene, og skønt at kunne være med til at samle penge ind til et godt formål.

Så når Torkild Thyrring kalder til samling i 2016 er vi klar igen.

Med sportslig hilsen  
Escobar racing


Lørdagsavisen - uge 43, 2014

Avis artikel

Racing Festival 2014 samler ind til fordel for Røde Kors

I den kommende weeked kan man igen høre lyden af larmende racerbiler i Roskilde, når Røde Kors endnu engang samler penge ind ved at man, med hjælp fra bl.a Thorklid Thyrring, kan komme ud og køre en tur med racerkørere fra både ind- og udland i spændende biler, som man ikke lige ser i den daglige trafik ...

 

Se artiklen i en bedre størrelse her


17. oktober 2014

En Porsche 911 GT3 RS i rallytrim på Roskilde by-ring.

Den 25 og 26. oktober kan man høre lyden af larmende racerbiler i Roskilde. Røde kors samler igen penge ind ved at man, med hjælp fra bl.a. Thorkild Thyrring, kan komme ud og køre en tur med racerkørere fra både ind- og udland i spændende biler man ikke ser i den daglige trafik.



Lars Kragh: ”Det er en fornøjelse at kunne være med til at samle ind til røde kors, over 2 millioner begge gange, mens man nyder en af sine hobbies og samtidig gør en masse mennesker glade og giver dem en oplevelse for livet”

Lørdag den 25. oktober bliver der motorlarm fra kl. 8 - 18 på Øster ringvej mellem Køgevej og Københavnsvej og igen søndag den 26. mellem kl 8 - 18. I dette tidsrum vil der kunne købes ture eller bare komme ind og se på.



”Da vi stillede op i Racing Festival 2010 var publikum vilde med den lyd, når der blev givet gas på Carlsberg området. I 2012 blev det igen muligt at deltage i Røde kors indsamlingen, Racing Festival. Når vi gik rundt blandt de interesseret langs banen kunne de fleste godt huske den hvide Porsche 911 med den ”dejlige lyd”,
fortæller Lars.

Kom forbi Roskilde by-ring den 25. eller 26. oktober og støt et rigtigt godt formål, Røde Kors, og få en oplevelse for livet. Escobar racing stiller i hvert fald op med bil og mandskab i en god sags tjeneste og nyder en motorsports weekend med kollegaer fra både racerbanerne og rallyprøverne.

Læs mere på racing-festival.dk

Med sportslig hilsen  
Escobar racing


15. august 2014

Endnu en Porsche GT3 FIA R-GT er klar.

Det er nu den anden Porsche GT3 i Verden som er blevet godkendt af FIA og Homologeret i R-GT klassen, og vil deltage i det kommende WM RALLY DEUTSCHLAND.

Den første Porsche GT3 som fik homlogerings nr. FIA R-GT001 var Mac Duez fra Belgien, som deltog i års første WM afdeling i Monte Carlo.

FIA har længe haft et ønske om at Sportsvogne skal kunne kører rally og helt tilbage i 2009 så vi det første reglement for R-GT biler, som udsprang af N-GT. reglementet.
I Tyskland, Spanien, Frankrig, Holland, Belgien, Italien, Østrig, har de lokale ASN (Motor Organisationer) allerede tilbage i 2002 lavet disse Lande et lokalt ”Fureture Wold Rally” reglement som tog udgangs punkt i N-GT biler, så som Nissan 350Z, Porsche 911, BMW GT M-power, Lotus, mm.

Ideen bag dette tiltag fra FIA, er at få nogle sjove biler at se til et rallyløb, samt er de noget mere

billige at købe og holde vedlige i forholde til WRC / Super 2000 samt Maxi Kit car biler. FIA har gjort et fantastisk stykke arbejde for et pust frisk luft ind i rallyløb Verden over.

Næste bil er Escobar racing´s Porsche GT3 fra Danmark, som sikkert får homologering nr: FIA R-GT003. Escobar-racing er lige ved at være klar, og forventer at have FIA godkendelse klar om 1 ½ måned.

Så ved vi også at Jørgen Hansen fra Danmark, som har samme bil som Richard Tuthill fra Team Tuthill Porsche i England, også er gået i gang med at lave et FIA PASSPORT, mon Jørgen vil få nr: FIA R-GT004? eller kommer der flere til før! Teams i Lande som Holland, Tyskland er også på vej med FIA R-GT Biler.

youtube.com/watch?v=wEmx2YDkHDs#t=42

Med sportslig hilsen  
Escobar racing


Artikel fra rallye-magazin.de - 03/04 2014

GT GOES WRC

En dødfødt kommer til live: I Monte Carlo 2014 introducerede FIA, den klasse som man tilbage i 2011 indførte, R-GT klassen, med Marc Duez som startende. Dermed kunne Marc Duez køre vinter-klassiker i en 2004 Porsche 996 GT3. Magasinet: rallye-magazin.de forklarer hvorfor en ti år gammel bil kan komme til at konkurrere i VM-serien og det tilmed i R-GT klassen.
I artiklen oplyses endvidere at teamet ønsker at deltage andre udvalgte løb i VM-serien med bilen.

Læs hele artiklen på tysk her


Artikel fra rallysprint prorammet - 4. maj 2014

Lille Mats RallySprint - Programmet

sakset:
Porsche 911 GT3 RS - anmäld av Escobar Racing och med Lars Kragh och Jess Larsen
som besättning  är det bara att ta till sig och njuta av 360 hästkrafter  som via en sexväxlad låda kastar iväg denna skarpvässade tyska rallyprojektil  från stillastående till 1OOkm/tim på mindre än fyra sekunder. Teamet blev Yokohama-mästare 2013 i klassen över 2000  cc. Modellen utvecklades av ingenjörerna i Stuttgart-Zuffenhausen för att tävla i FIA:s GT3-EM och tillägget "RS" står för "Rennsport". Mer behöver kanske inte sägas- förutom att det feta ljudet av den välgymnastiserade  boxersexan får man på köpet.

Dansk:
Porsche 911 GT3 RS - anmeldt af Escobar Racing og med Lars Kragh og Jess Larsen som besætning, bare at se på og nyde de 360 hestekræfter som gennem en seks-trins gearkasse sender denne skarpe tyske rallyprojektil fra 0 til 100km/t på mindre end fire sekunder. Holdet blev Yokohama Champion 2013 i klassen over 2000 cc. Modellen blev udviklet af ingeniører i Stuttgart-Zuffenhausen til at konkurrere i FIA GT3 European Championship og tilføjelsen af ​​"RS" står for "Rennsport". Mere behøver man måske ikke at sige, bortset fra at den fede lyd af veltrimmet bokser sekser får man med i købet.


5. maj 2014

Super dag i Sverige for Escobar Racing Danmark.

Escobar racing har holdt en lang ”vinter” ferie på
6 mdr. så nu var det tid til at lufte vores Porsche GT3 RS i rally trim.

Sidste år vandt Escobar racing Yokohama Mesterskabet for den store klasse, og nu skulle Escobar racing se om de kunne finde et løb i top klasse, og gerne i udlandet, Escobar racing har ikke kørt rally i Sverige før, men har hørt meget godt om et rally sprint: Lille Mats i Hässleholm, løbet har været kørt 50 gange, og dette ville være løb nr. 51.

Vi kunne næste ikke vente, og det blev også en rigtigt god oplevelse i det Svenske.

Med godt 130 biler tilmeldt og 30 biler i vores klasse, var vi spændt på hvor langt vi kunne komme op på ”listen” i løbet. Der var flere WRC biler med til dette løb, bl.a. en Mini WRC bil fra Norge, en del Svenske deltager i Ford Focus WRC, Ford Fiesta R5, Subaru Impreza WRC, Subaru Impreza Gruppe N, Mitsubishi Lancer Evolution 9 Gruppe N. desuden Peugeot 306 Maxi, samt flere Lyn hurtige BMW M3 gruppe A. biler, og i alle disse super biler sidder der nogle rigtige hurtigt og dygtige rallykører fra Danmark, Sverige og Norge.

Vores mål sætning hjemmefra, var at komme i
top 10.


Lars Kragh: Jeg havde ikke set eller kørt dette rally sprint før, men da jeg så hvor svær teknisk hastighedsprøven var, kunne jeg godt se at vores mål sætning, at komme i Top 10, ikke ville blive nemt.

Jess Larsen: Vi kom lidt langsomt i gang, og var 13 generelt i løbet efter heat 1, vi satte nye bag dæk på og lavede en lille justering på bilens undervogn til lidt mere blød undervogn, det blev det ikke bedre af, vi var efter heat 2 stadig nr. 13 generelt. Nu skulle der gives fuld gas, og vi tog en chance og lavede bilens undervogn meget hård, og det skulle vi nok have gjort fra start af, vi var nu nr. 10 generelt, og nr. 4 i vores klasse, som også blev vores slut resultat. TAK til vores service team.

Top 25 stillingen blev:

Kører Mærke Tid
1 Rune Danneborg Mini WRC 14.22,1
2 Tim Svanholt Mitsubishi Evo 9 14.25,4
3 Stoffe Nilsson Subaru Impreza 14.26,7
4 Joachim Grahn Ford Focus WRC 14.29,2
5 Jonas Damgaard Peugeot 306 Maxi 14.39,5
6 Steen Johansen Mitsubishi Evo 9 14.42,8
7 Mats Andersson Proton Satria 14.45,9
8 Rasmus Sørensen Peugeot 106 Maxi 14.51,1
9 Ronny Berge Subaru Impreza 14.53,0
10 Lars Kragh/
Jess Larsen
Porsche 911 GT3 RS 14.53,2
11 Anders Rygaard Peugeot 308 Maxi 14.54,4
12 Claus Jensen Opel Kadett GSi 14.55,8
13 Tommy Andersson BMW M3 14.56,7
14 Rolf Grybb Opel Corsa GSi 14.57,0
15 Jonas Olsson Ford Escort 14.57,2
16 Johnny Pedersen BMW M3 15.03,0
17 Michael McBride Honda Civic R3 15.03,7
18 Lars Östring Ford 15.06,8
19 Ebbe Nilsson VW Golf Kit Car 15.07,1
20 Ola Johansson VW Golf Kit Car 15.10,0
21 Jarle Lippert BMW M3 15.12,5
22 Per G Hansen Porsche 911 3,0 RS 15.13,6
23 Jörgen Johansson BMW M3 15.18,0
24 Anders Karlsson Ford 15.19,2
25 Michael Springer BMW M3 15.19,6

se hele resultatet på resultatservice.com

Med sportslig hilsen  
Escobar racing


Pressemeddelse fra Lille Mats - 1. maj 2014

MÅNGA FRÅGETECKEN I TOPPINTRESSANT LILLE MATS RALLYSPRINT

Skall Joachim Grahn ta sin tredje seger och lägga beslag på Wilkes Vandringspokal för gott...?

Skall hemmaklubbbens Stoffe Nilsson, med seger i Kong Christian racet som nyinskaffad merit, i sin veteran-Impreza (”museiföremålet” som han själv beskriver den) kunna lägga hinder i vägen...?

Skall ”nytände” Jonas Olsson, i sin ilskna Ford Puma och taggad efter segern i Sturups-sprinten blanda sig i slagsmålet om segern...?

Skall asfaltsuveränen Mats Andersson, Eslöv, i välbeprövade Proton Satrian, få ett ord med i laget...?

Eller skall det bli någon av de vassa norrmännen eller danskarna som vänder hemåt med blommor och pokal...?

Frågetecknen är många och intresset är på topp inför Hässlehoms Motorklubbs 51: upplaga av Lille Mats Rallysprint på Garnisonen den 4:e maj.

Många menar att HLMK:s arrangemang på gamla regementsområdet är Sveriges största och bästa sprintrally. Anmälningslistan, som upptar över 130 namn bär också syn för sägen och det mesta och bästa från Södra Sverige och Norge och Danmark finns med.

Vid 50-årsjubileet i fjor, då tävlingen gick över två dagar, segrade Simrishamns Joachim Grahn och till i är har han ytterligare vässat sin Ford Focus WRC05:a med nytt asfaltkit inbyggt i bilen.

-Jag skall göra vad jag kan för att sätta nytt sträckrekord, deklarerar Jocke. Och att han kan lägga kraft bakom orden är det ingen som tvekar om.

Hemmaklubbens affischnamn, Stoffe Nilsson, håller på att bygga ny bil för grusrallyn. Den gamla Imprezan, med asfaltsetup, tar han bara ut och luftar en gång om året – till Lille Mats Rallysprint.

-Bilen är 20 år gammal, säger Stoffe. Och även om vi försöker spetsa till den lite till varje år har det blivit alt svårare att konkurrera med den. Fler

och fler skaffar renodlade asfaltbilar och det märks att tiden håller på att springa ifrån oss.... Sedan hjälper det inte hur mycket fansen än hejar på oss.

Soffe har annars tre totalsegrar på Garnisonen. De kom 2008 – 2010. Han har kallat arrangemanget en ”jippotävling”. Men erkänner också att det är just karaktären av ”jippo” som gör Lille Mats Rallysprint så viktig.

-Detta är så nära en banracingtävling man kan komma, med rallybilar. Och det är ett lysande tillfälle att visa upp oss och bjuda våra kunder och vänner på en fin upplevelse, säger Stoffe.

En hel rad andra intressanta ekipage visar upp sig i racet. Lars Stugemo, till exempel, har aviserat att han kommer med sin Ford Fiesta R5, Escobar racing, Danmark, har anmält sin Porsche 911 GT3 RS, norrmannen Rune Danneborg kommer med nyinförskaffad Mini WRC och även i övrigt kommer tävlingen att bjuda på ett gott stycke bilhistoria i form av det koppel ”gamla hundkojor” som ställer upp.

Här finns både ögon- och örongodis för alla!

Runt 3000 personer brukar söka sig till vackra Garnisonsområdet och 4-kilometersslingan som innehåller såväl asfalt som betong och gatsten.

I sann internationell anda har de olika avsnitten och kurvorna fått namn som anknyter till områdets militära tradition och till i år gör till och med gamle regementschefen Hans ”70” Nilsson comeback på sin gamla arbetsplats – som han lämnade för 28 år sedan.

Överste Nilsson, som lånat sitt namn till ”70-svängen” kommer att agera starter för de första tävlingsekipagen.

Ytterligare bonus bjuds i form av Mattias Lindberg, Hässleholms Motorklubbs debuterande förare i STCC. Mattias kommer att visa upp sig i en av Lille Mats Rallysprints förbilar.

Arne Forsell


20. oktober 2013

Escobar racing Yokohamamester 2013 i den store klasse…

Det et meget stolt par: Lars Kragh og Jess Larsen, (Køge/Ringsted) som kan kalder sig Yokohama mester 2013 i den store klasse, over 2000ccm.

”Det er dejligt at vil har vundet den store klasse i Yokohama mesterskabet øst 2013” udtaler Lars Kragh og forsætter ”det er en hård klasse at køre i, der skal ikke lave fejl, så koster det med det samme”.

Jess Larsen tilføjer ”vi har på intet tidspunkt været uden for en top 3 generelt, så det har bare været at holdt ”elastikken” stram for eller var der bare en anden bil foran os.

Mekaniker Stanis Bertelsen ” det er rigtigt dejligt at bilen bare har holdt, for som det gik igennem i sidste sæson var ikke så sjov. Men det set up som vi har nu, virker tilsyneladende” slutter Stanis.

Escobar racing kører i deres Porsche 911 GT3 RS for 3 sæson og det var været en bil som publikum har, kunne lide. ”Vi har oplevet flere tilskuere som er kommet forbi os og sagt ”fed lyd” ”dejligt at en sådan bil er kommet til i dansk rally” og det varmer når det ikke går helt som planlagt ” siger Lars Kragh og forsætter ”Vi er bare så glade for denne titel: Yokohama mester 2013”.

Efter de 4 afdelinger i henholdsvis Rønnede, Avedøre, Roskilde og Nykøbing F. ser point-stillingen således ud i klassen over 2000ccm

Kører Mærke Point
Lars Kragh/Jess Larsen Porsche 50
Michael Springer BMW 39
Jørgen Hansen Porsche 37
Johnny Pedersen BMW 33
John Frederiksen BMW 28

Med sportslig hilsen  
Escobar racing


23. september 2013

DM point til en GT3’er.

Fredag d 20. september kørte Escobar racing til Vejle for at deltage i en DM afdeling, hvilken var ca. 2 år siden Escobar racing sidst deltog i et DM rally, i den store klasse.

I dagene op til var der gjort ekstra lygter klar, da der skulle køres prøver når mørket faldt på. Så alt skulle være klar til landevejene omkring Vejle.

Aftenen faldt på og Porsche kunne ses og høres på de 2 prøver der blev kørt i mørket. Lars, fortæller: "det var længe siden at vi har kørt ræs i mørke, og vi var meget langsom på prøve 1, men det gik bedre på prøve 2, dog mistede vi meget tid, i forhold til de andre i klassen, da vi kørt ind for natten”, slutter Lars Kragh.

Da lyset kom tilbage og de sidst 8 prøver skulle køres, blev der kæmpet, men med en afkørsel og efterfølgende gearskift problemer indtil service havde vi nok at se til, holdet fik gearskifte lavet. Det gik dog opad på listen i løbet af dagen, og der kom DM point til en GT3, sådan har det aldrig været før i dansk rallyhistoirie.

Der var dog stor glæde, da bilen kom i mål, det havde været et rigtigt godt rally, med 10 super gode prøver, det skal lyde et stort tillykke til

foto: RCH foto.dk

arrangørerne, samt et stort tillykke til Ib Kragh og Mie Pedersen som vinder DM 5 afdelingen generelt.

Næste gang vores Porsche vil kunne opleves, er ved YM4 øst i Nykøbing F d. 20. oktober, hvor Escobar racing fører den stor klasse.

Med sportslig hilsen
Escobar racing


AutoSport nr. 6 2013

Hurtigt, hyggeligt og varmt

tekst og foto: Allan Post

...

I klasse var der ingen på siden eller over Tim Svanholt/Carina Møller i Mitsubishi Evo 9. Faktisk var parret helt igennem styrende af dette motorløb, og de vandt suverænt generelt. Efter de to både i klassen og generelt kom Lars Kragh/Jess Larsen i Porsche 911 GT3 RS. Helt ærligt så det ikke ud af meget, men effiktivteten er i top og den lyder da herre nice den 911'er.

...

 

8. august 2013

Escobar racing beholdt føringen…

Yokohama mesterskabet Øst 3. afdeling blev afviklet søndag d. 4. august på Guldringen, en helt ny bane ved Roskilde med 55 mandskaber tilmeldt.

Escobar racing var til start og efter en solrig dag på den nye bane, kunne vi køre hjem med stadig flest point i klassen, hvilket også var vores mål for dagen. Der var ellers nervøsitet fra morgenstunden, men efter at have været rundt første gang blev der lidt mere ro i teamet.

Der blev udkæmpet sekunddueller i feltet gennem hele dagen og efter 4. tur kunne Tim Svanholt/Carina Møller stille sig øverst som generelt vinder, Tillykke

Stillingen i klasse 1 efter 3 afdelinger:

Kører Mærke Point
Lars Kragh/Jess Larsen Porsche 50
Jørgen Hansen Porsche 37
Michael Springer BMW 33
Johnny Pedersen BMW 21
Tim Svanholt Mitsubishi 20
John Frederiksen BMW 18
Steen Andersen Mitsubishi 15
Hans Ole Funch Mitsubishi 6

Tak for en god dag i Fløng, vi ses i Nykøbing F den 20. oktober

Med sportslig hilsen  
Escobar racing


 

Så kom vi også på forsiden

 

til 3. afdeling af Yokohama Mesterskabet Øst 2013

Det havde vi ikke regnet med :-)


10. juli 2013

En varm dag på Avedøre.

Søndag den 7. juli var der lovet sol over Danmark, og det blev en varm dag på Avedøre, hvor anden afdeling af Yokohamamesterskabet øst blev afviklet.

Escobar-racing, Lars Kragh/Jess Larsen havde tilmeldt sig i deres Porsche 911 GT3 RS. Det var et rigtig spændende felt som var tilmeldt, der ville helt sikkert blive kørt stærkt.

5 4 3 2 1 ..Kør, der blev givet gas, og kørt tæt ræs, et par gang for tæt på, ikke alle kom i mål .
Lars var spændt om de havde nok fart i bilen, Jo fart nok til anden bedst tid generelt, en ny tur rundt. Her havde alle fået mere fart i sporet, og dysten i klasse 1 blev skærpet, Jørgen Hansen i den anden Porsche 911 GT3 havde hentet 7 sekunder på Lars og Jess.

Frokost pause og banen vendes. Temperaturen var varm og inde i bilerne var det nu rigtig varmt. Banen skulle angribes på en ny måde og her satte Lars og Jess igen bedste tid, så nu var det muligt at hente de sidste sekunder på Jørgen Hansen. Ud igen på sidste tur og med kun 0,200 af et sekund imellem Lars og Jørgen var det tæt race, men Jørgen Hansen havde bare fart i Porsche, og satte en tid på 9,5 sekund hurtigere Lars og Jess.

Jørgen Hansen vinder klassen, og med Lars og Jess på anden pladsen samt Michael Springer som 3. i klasse 1.

Tak for en god dag vi ses i Roskilde 4. august til mere tæt race.

foto: Martin V. Andersen

Stillingen i klasse 1 efter 2 afdelinger:

Kører Mærke Point
Lars Kragh/Jess Larsen Porsche 35
Jørgen Hansen Porsche 30
Michael Springer BMW 21
Steen Andersen Mitsubishi 15
Johnny Pedersen BMW 12
John Frederiksen BMW 10

Med sportslig hilsen
Escobar racing


20. maj 2013

Vi skulle jo bare se om det hele holdt?

Søndag morgen mødtes teamet da vi havde tilmeldt os, til første afdeling af Yokohama mesterskabet Øst.

Vi havde lige fået samlet motoren og ville derfor ikke stile for store forventninger, men var spændt på om motor og gearkasse holdt til rigtigt race da det hele var nyt og ikke havde kørt race.

Der blev kørt op til startflaget … 5 4 3 2 1 … og starten gik ud på banen i Rønnede.

Lars Kragh, ”Vi gav den gas, og det gik egentlig ganske godt, motor trak fint selvom vi var gået tilbage til en standard GT3 RS motorindstilling. Vi følte ikke vi havde kørt helt optimalt men da vi kom i mål, kiggede vi på rallyresult.dk hvor alle tider kommer ind fra alle deltager, førte vi.”

Ud til 2 heat og her gik det lidt bedre men, det stærke felt vi var oppe mod, kørte også stærkere. I mål var vi stadig øverst, så materialet hold til den hårde belastning som det blev udsat for.

Frokost og banen blev vendt om. Tredje heat og 5 omgange til i varmen.

2-kører Jess Larsen: "Der blev nu hentet ind på vores føring, og Porsche lavede for meget showkørsel. Vi besluttede derfor at sætte nye bagdæk på til de sidste 5 omgang i 4 heat, for de bekymringer om motor og gearkasse kunne holde, var gjort til skamme, Nu ville vi fighte”.

I 4 heat på de sidste 5 omgange kørte Jørgen Hansen hurtigst i sin Porsche 911 (997) og selvom Steen Andersen, Mitsubishi Lancer og Kenneth Madsen Suzuki Swift Maxi 2000 kørte hurtigere var det ikke nok. Escobar racings Porsche 911 GT3 RS med Lars Kragh og Jess Larsen vandt gruppe 1 og generelt i tiden 16:51.304 med Steen Andersen på 2. pladsen i tiden 16:52.017 og Kenneth Madsen som 3’er i tiden 16:55.590.

Tak for et godt arrangement og tak for nogle gode fights på banen i Rønnede.

Med sportslig hilsen  
Escobar racing


3. januar 2013

Sportsvogne kan nu kæmpe med om DM i rally.

Sakset fra DMrally.dk

Kampen om Mekonomen Rally Championship – det danske mesterskab i rally – kan i den kommende sæson blive mere mangfoldigt end i de tidligere sæsoner. I hvert fald når man kikker på de biltyper, som Dansk Automobil Sports Unions rallyudvalg har givet mulighed for at kæmpe med om DM-point.

I forbindelse med offentliggørelsen af mesterskabsbestemmelserne for den kommende sæson er der nemlig blevet åbnet for, at de såkaldte GT-biler også kan score point til det officielle Danmarksmesterskab i rally. Hidtil har det være mere eller mindre ombyggede familiebiler, der i deres grundudformning har plads til fire personer, som har kunnet været med i DM-kampen.

Betegnelsen GT er en forkortelse for Gran Turismo, som i årtierne efter anden verdenskrig var en udbredt betegnelse for hurtige rejsevogne med et minimum af plads. Altså biler for kun to voksne. Når det gælder moderne biler, dækker GT-

betegnelsen typisk over deciderede sportsvogne. Her taler vi eksempelvis om Porsches 911-model og Lotus’ seneste Exige-sportsvogn. Her taler vi eksempelvis om Porsches 911-model og Lotus’ seneste Exige-sportsvogn.

Der er med andre ord tale om hurtige biler, og de er meget naturligvis blevet indplaceret blandt de hurtigste biler i den danske rallyserie – de firhjulstrukne biler. Det er altså rallybiler som eksempelvis de specialbyggede Peugeot 207 Super 2000-rallybiler eller de mere standardbaserede Subaru Impreza- og Mitsubishi Lancer-modeller, som GT-sportsvognene skal op imod. GT-bilerne er dog ikke de eneste nye biltyper, som de hidtidige firhjulstrækkere fremover skal kæmpe imod. Der er med virkning fra 2013 også blevet åbnet for de såkaldte R4- og R5-biler i den DM-gruppe, der nu hedder 4WD/R-GT.

De tre øvrige DM-grupper – 2WD, Standard National og Tunet National – fortsætter med de samme biltyper som i tidligere år.